Jump to content

Miért ez lesz az I Bike Budapest felvonulás útvonala?

2017. 03. 13. 14:00

Új starthellyel és új városrészek érintésével rendezi meg a tavaszi nagy bringás felvonulást a Magyar Kerékpárosklub. Az I Bike Budapest a Szabadság térről indul, érinti a rakpartokat, a Móricz Zsigmond körteret, a Bartók Béla utat, majd az Alagút, a Lánchíd és az Andrássy út érintésével a városligeti Királydombon ér véget. Nézzük végig, hol érdemes hangosabban csengetni április 22-én!

A klub célja, hogy bringára ültesse azokat, aki még nem teker, és megmutassák a város bringázhatóbbá tétele iránti igényt. Eddig már több mint 2600-an jelezték részvételüket és több mint 3000-en érdeklődésüket. Legalább tízezer résztvevőre számítanak!

Szabadság tér

Itt kezdődik a gyülekezés fél 4-től, piknikezés majd irány a rakpart. Pompás zöld sziget a Szabadság tér, mégis egy akadály az 5. kerület észak-déli tengelyében, a pár éve megszépült és biciklivel kétirányúsított Petőfi Sándor utca - Honvéd utca vonalán. Ha könnyebb lenne átszelni, akkor Angyalföldtől az Üllői útig alakulna ki egy szuper kis forgalmú útvonal, dél felől pedig a Parlamenthez, a Margit hídhoz, és a Duna-parti bicikliúthoz lehetne kevés autó között, szép környezetben eljutni.

A klub két éve megírta a kerületnek, hogy például a régi MTV székház előtti parkolóján át lehetne vezetni a bringás forgalmat.

Pesti alsó rakpart

A város és a Duna összekapcsolását ígérő RAKPARK projekt keretében elvileg kerékpársávok vezetnek majd az új rakparti sétány mellett. Nagy lehetőség ez Budapestnek, mégis félő a főváros kihátrálása. Rossz előjel, hogy a Margit hídtól északra eső rakpart átépítésénél végül nem építik meg az ígért kerékpársávokat.

De miért kell a rakpartra kerékpársáv? Nélküle nem lesz teljes a rakpartok emberbarátabbá tétele, a Duna mint városi tér kerékpárral is elérhető kell legyen. Minél többen időzhetnek a város legszebb belső részén, és minél fenntarthatóbb módon jutnak oda, az annál több hasznot hoz Budapestnek gazdasági, környezeti és turisztikai szempontból is.

A rakpart pedig nem csak célpont, hanem biciklivel is egy gyors és zavartalan észak-déli ingázó útvonal lehet. Most még hiányzik a Lánchíd és Szabadság híd kerékpárosbarát összekötése.

Ráadásul az alsó rakpart nem is annyira „alsó”. A Belgrád rakparti szakasz - Erzsébet hídtól a Szabadság hídig – neve ellenére valójában a házak előtt vezet, és a hiányzó Lánchíd – Szabadság híd kapcsolat fontos eleme. Van egy nyúlfarknyi bringaút a Március 15. és a Fővám téren, de mindkettő a semmibe vezet. Ha a rakparti kerékpársáv az Apáczai Csere János utcai ággal együtt megvalósul, fontos alternatíva jönne létre budapestiek és – Eurovelo útvonalként - a turisták számára is. Utóbbi szektor fejlesztése kiemelten szerepel a kormány ígéretei között, így furcsa lenne, ha épp a turisztikai szempontból legfrekventáltabb területnél tűnne el a túraútvonal.

Közraktár utca

A Szabadság híd és Petőfi híd közti rést betömhették volna a Nehru-part tavalyi felújtásakor, de a 9. kerület lemondott a lehetőségről, hogy összekösse a Bálnánál és a Petőfi híd déli oldalánál véget érő bicikliutat. Dél-Pest, Csepel és a Belváros közt ingázók kénytelenek a sétálók közt biciklizni. Emiatt is fontos, hogy legalább a szörnyű állapotban lévő Közraktár utca felújításánál kerékpársávok készüljenek.

Petőfi híd

A Petőfi híd két oldalán tavalyelőtt rámpát építettek a járdára, ezzel könnyítve sokak átkelését, ugyanakkor a megoldás konfliktusokat szülhet a gyalogosokkal. A Petőfi híd a déli szomszédai megépítése óta elvesztette jelentős tehergépjármű-forgalmát, így a következő felújításnál elkerülhetetlen az elbontott kétoldali irányhelyes kerékpárutak korszerű visszaépítése. Két egyre sűrűbben lakott városrészt köt össze egy ma még nehezen átjárható híd, ami ráadásul a Nagykörút része is egyben.

Bartók Béla út

A Bartók Béla útra a Műszaki Egyetem forgalmi modellje alapján kerékpársávot és korzót tervezett a főváros, amit a villamosperonok akádálymentesítésekor kellett volna elkészítenie, a peronszélesítéssel járó sávmegszüntetés idején. A kerékpársáv és korzó terveit tájékoztatás nélkül változtatták egy felemás megoldásra.

Jelenleg csak elméletben két sávos az út, hiszen a villamosmegállóknál egy sávosra szűkül. A külső sáv illegális parkolóként, kijelöletlen bringasávként, balesetveszélyes gyorsítósávként üzemel. Az eredeti tervek ráadásul az autóforgalomnak sem okoztak volna nagy érvágást, hiszen a Móricz Zsigmond körtér lezárása, a 4-es metró és a fonódó villamos átadása, a külső P+R fejlesztések nyomán a régi autómennyiség eltűnt, illetve alternatívákat kapott.

Tavaly a Bartók Béla Boulevard tömörülésében résztvevő helyi lakókkal, boltosokkal, vendéglátósokkal, kulturális intézményekkel közösen bringás demonstrációt tartottak a kerékpársáv és korzó megvalósításáért. Az összefogás alapja, hogy a kerületi fejlesztési tervekben egy évtizede kulturális városközpontként szerepel az utca, amihez elengedhetetlen a kerékpározás és gyalogos közlekedés feltételeinek javítása, a bringázók járdáról útra csábítása.

A tüntetés után szakmai szervezetekkel közös petícióban fordult a klub a Főpolgármesteri Hivatalhoz. Nyár végén Tarlós István már azt nyilatkozta, hogy támogatja a kerékpársáv megépülését, de egy BME tanulmányra várnak ennek eldöntésére. Bizakodásra ad okot a nyilatkozat, hiszen a korábbi tervek is BME anyagok alapján születtek. Bár a főpolgármester január végét jelölte meg a munka befejezésére, máig nem világos, milyen sorsot szánnak a céljuk a kerület kulturális főutcájának.

Szent Gellért rakpart

A budai rakparti bringaút a város kerékpáros ütőere, az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonal része. A haladást itt a városnéző turisták és rossz burkolat is nehezíti. Sajnos a növekvő forgalom és építési előírások ellenére is leszűkítették a kerékpárút szélességét.

Lánchíd és Alagút

Akár már idén elkezdődhet a felújításuk. A Lánchídon csúcsidőben alig lehet átjutni a dugó miatt. Buszok araszolnak a dugóban, kerékpárral tükröket kell kerülgetni. A járművek 10%-át közelítő kerékpáros forgalom 2/3-a a zsúfolt járdákra szorul. A szűk járdán sétálók vállai összekoccannak. A hidat nem egyszerűen kerékpározhatóvá, hanem átjárhatóvá kell tenni.

A legbátrabb módszer a tömegközlekedést, taxizást, biciklizést és motorozást felgyorsító és ösztönző busz- és kerékpársáv lenne. Egy felújítást követő hónapokra, vagy már a nyári szünetre ütemezett tesztidőszak mérhetővé tenné, mekkora forgalomnövekedés árán, mennyire ösztönözné a fenntarthatóbb közlekedési módok használatát. Érdemes lehet téli-nyári forgalmi renddel rugalmasan alkalmazkodni a közlekedési módok arányához, és forgalomnagysághoz.

Másik, könnyebben megvalósítható megoldás az átmenő autóforgalom elterelése forgalomszervezési eszközökkel. Ez illeszkedne a belvárosi forgalomcsillapítás ígéreteihez. A megüresedő, 30-as korlátozású útfelületeken többen és szívesebben kerékpároznának.

A híddal együtt átjárhatóbbá kell tenni a Clark Ádám teret és az Alagutat is. Az Alagútban legalább felfelé szükséges egy kerékpársáv a budai oldal városba kötéséhez.

A hírekben felmerült a járdák bővítése egyoldali, vagy két oldalt egyirányú kerékpárutakkal is. Ez azonban rossz megoldás. A zsúfolt járdák gyalogosainak több helyre, a két hídfőnél keresztező zebrákra van szüksége. A kerékpárosok kötelező járdára terelése még elválasztással is konfliktusokhoz vezet, ahogy ez a Margit hídon is látható.

Széchenyi tér

A tér átalakításáról szuper látványtervek készültek: csak támogatni tudjuk a felesleges útfelületek csökkentését, és az óriási egybekapcsolt zöld felületet és gyalogosútvonalakat. Ez jó terv.

József Attila utca

Ez az utca inkább hasonlít egy belvárost kettévágó kipufogócsőre, szűk járdákon tolongó gyalogosokkal, kihalt boltokkal, kormos falakkal. A Lánchíd irányába egy szakaszon buszsávban lehet biciklizni, az Andrássy út felé azonban kátyúkat és tükröket kerülgetve lehet csak eljutni. Emiatt sokan az árkádok alá menekülve kerülnek konfliktusba a gyalogosokkal.

A Lánchíd forgalomcsillapítása egyszerre tenné élhetővé a József Attila utcát, és számolná fel a rakpartot is visszatorlasztó dugót. Sajnos előzetes társadalmi egyeztetés nélkül 525 férőhelyes mélygarázs építésébe kezdtek a József Nádor téren, a környék kevés fáját is kivágva, miközben az utcai parkolóhelyek is megmaradnának. Ez újabb adag forgalmat hozhat a belváros területére, a következményeket pedig mindenki szívni fogja.

Kerékpáros és gyalogos fejlesztésekre lenne szükség az Erzsébet térnél is, szűk helyre vannak összeterelve a legbarátságosabb közlekedési módok.

Andrássy út

Az Andrássy úton 2012-ben felcserélt parkoló- és kerékpársávért évekig küzdött a Kerékpárosklub. Az úttestbe épített kerékpárszámláló adatai szerint a járművek több mint 10%-a kerékpár. Sajnos a Bajcsy Zsilinszky útnál a kerékpársáv egyszerűen megszűnik, sokan ezért a járdára mennek fel.

Az Oktogonnál majd a nagykörúti kerékpársávokért is megemelhetjük a biciklit!

További eredmény, hogy az Oktogontól kifelé a sétány helyett a csillapított szervizút lett kijelölve kerékpározásra. Sok szakaszon azonban rossz a burkolat, a Kodály Körönd és a Hősök tere között egyszerűen nem jelölték ki a szervizutat, nem csökkentették a sebességet, pedig ez lehetne Budapest legvonzóbb biciklis sugárútja.

Városliget

A Hősök terén tavaly körbeért a kerékpársáv, ugyanakkor a Liget átalakítása során elvágnák a Budapest egyik bringás ütőerének számító Olof Palme sétányt, amit rengeteg ingázó használ Zugló, Kelet-Pest és a belváros között.

A Kerékpárosklub több körben egyeztetett a Városliget Zrt-vel. Először megígérték az Olof Palme sétány megtartását, majd kiderült, hogy mégis beszántanák. Tavaly ősszel kompromisszumos megoldást javasoltak: egy 150 méteres kerülővel vezetne új gyalog-kerékpárút a Királydomb túloldalán a Dózsa György út mellé. Bár nem jelent nagy kerülőt, elveszne a zöld, autó- és zajmentes környezet, ahol végre nem libasorban kell tekerni, hanem beszélgetni, sportolni, vagy gyerekekkel bringázni is könnyen lehet. A beruházások során a mostaninál jóval nagyobb autóforgalmat engednének a Ligetre.

Az Olof Palme sétány miatt a napokban újra felkeresi a klub a Városliget Zrt-t.

Mit tehetsz április 22-ig?

Az I Bike Budapest új útvonala mögött fontos ügyek vannak.

  • Jelöld vissza az I Bike Budapest eseményét, hívd meg ismerőseidet! Az eseményt itt találod. Részletes infók a felvonulásról itt.
  • Te mit változtatnál? Töltsd ki kérdőívünket! Válaszaidat beépíti a klub a fővárosi tárgyalásaiba, melyeken eldől, mire költik az EU-tól kapott 8.4 milliárdos bringás forrást.
  • Itt olvashatod a Kerékpárosklub Budapest-programját, hogy milyen fejlesztésekre van szükség a következő években. Olvasd el!
(Forrás: kerekparosklub.hu)