Jump to content

Megszámlálták a bicikliseket

2020. 08. 19. 12:51

Az elektronikus kerékpáros számláló berendezéseké a jövő, segítségükkel megalapozott forgalom-szabályozási döntések hozhatók a kerékpárosok javára. A szerdai sajtótájékoztatón Révész Máriusz – kerékpáros ügyekért is felelős – kormánybiztos és Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója értékelte az idei mérési eredményeket.

Az idei évtől a Magyar Közút Nonprofit Zrt. látja el a közel 1000 kilométernyi külterületi kerékpáros úthálózat döntő részének üzemeltetését, és a hatékony munka érdekében országosan 95 helyszínen végeztek kézi és gépi kerékpáros forgalomszámlálást. A szerdai sajtótájékoztatón megismerhettük azt a forgalomszámláló műszert is, melyet az ország 19 pontján helyeztek el. Az előzetes adatok alapján kézi és elektronikus számlálás útján 4275 mérési óra alatt összesen 202 539 kerékpáros áthaladását rögzítették a szakemberek.

Szilvai József Attila a mérési adatok prezentálása kapcsán kiemelte: „Ezek nélkül az adatok nélkül valóban megalapozott döntést nem lehet hozni. Bármilyen új úthálózati elemet tervezünk, nagyon fontos, hogy lássuk azokat a forgalmi tendenciákat, ami alapján az igényeket hosszú távon ki lehet elégíteni.”

A mérés célja, hogy az üzemeltetést végző Magyar Közút Nonprofit Zrt. hatékonyabban, az igényeket jobban kiszolgálva és gazdaságosabban lássa el a közel 1000 kilométernyi külterületi kerékpárút üzemeltetését. Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kezdeményezésére a mérések, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával valósultak meg.

A kormánybiztos is az adatgyűjtés fontosságát hangsúlyozta: „2016-ban ha a Tisza tónál nem húzták volna a gátőrök a strigulákat, nem történt volna semmi, a kézi méréseknek köszönhetően azonban bebizonyosodott, hogy megalapozott döntés volt kitiltani az átmenő autóforgalmat a gáton. A döntésnek köszönhetően a kerékpárosok száma azóta is rohamosan nő a tó körül.”

Révész Máriusz a mérésekből levont tanulságokról és a további tervekről is beszélt:

„Igyekeztünk úgy végezni a méréseket, hogy a számlálási pontok többsége megegyezzen a 2015-össel, mert szerettünk volna tendenciákat levonni. A legfontosabb dolgok, amik kiderültek, hogy például elég nagyok a területi egyenlőtlenségek, vannak térségek, ahol akár négyszer annyian kerékpároznak, mint máshol. Sokkal pontosabban látjuk, hogy az ország mely területein bicikliznek nagyon sokan, és hol kevesebben. A napi munkába járás vidéken visszaesett, ugyanakkor a hétvégi kerékpáros túrázásban erőteljes növekedés látszik.

(Forrás: bikemag.hu / fotó: pixabay.com)