Jump to content

Összehasonlító kerékpárteszt

2016. 06. 15. 20:30

Tárcsás- és felnifékes országúti kerékpár összehasonlító tesztje következik, a ROSE új X Lite CW és CWX modelljeit próbáltuk ki, keresve a fontos különbségeket.

Az új X-Lite váz:

Kezdjük röviden a bringával, a ROSE idén hozta ki a az új generációs aerodinamikus bringáját az X-Lite CW-t (tárcsafékkel szerelve egy X-szel egészül ki a kód). A kerékpár karcsúbbnak tűnik a korábbi legjobb cw-értékkel rendelkező modellnél, de természetesen nem csak ennyiben merül ki a fejlesztés.

Maga a forma teljesen más, nem ráncfelvarrás történt, hanem teljesen új bringát terveztek a 2016-os trendekhez igazodva, sőt, kicsit túl is mutatva ezeken. Láthatóan sok gondot fordítottak rá, hogy ne csak szemből, oldalról is aerodinamikus legyen a bringa, ez a magyarázat a karcsúbb vonalakra. Mellesleg tömegben is megnyilvánul a fogyókúra, az aero váz alig nyom többet 1 kg-nál.

Az ülőcső vonala több helyen megtörik, igazodva a kerék ívéhez, mint tudjuk, az aerodinamika szempontjából nagyon fontos, hogy a váz elemei, villák minél közelebb legyenek a kerékhez, illetve minél kevesebb olyan hézag legyen, ahol turbulencia keletkezhet. Vagy éppen ellenkezőleg, két elem legyen annyira távol egymástól, hogy már ezért ne keletkezzen nem kívánt légáramlás.

Nos, a fő paralelogrammát tekintve szinte maradéktalanul sikerül megoldani a kedvező légellenállást, a villáról ez azért nem mondható el 100%-osan, hiszen a váz univerzális, felnifékes vagy tárcsás villával is használható. A felnifékkel szerelt kerékpáron is láthatjuk a láncvillán a flat-mount rendszerű tárcsafék felerősítéséhez szükséges furatokat. A patkók pedig a középrész mögé kerülnek, ez is javára válik az aerodinamikának.

Különlegessége a váznak az aero nyeregszár, ami megfordítható és így a geometria is változik. Ha előre néz a fej, 76 fokos ülőcsőszöget is kaphatunk, aminek köszönhetően triatlongéppé változik a ROSE X-Lite CW. Szerepel is az online katalógusban ebben a formában, triatlonkormánnyal szerelve.