Jump to content

Stevens E-4X Tour

2021. 08. 25. 18:32

A túra kategóriás e-bike-ok mindig is egy érdekes szegmense voltak a pedelec kerékpároknak, hiszen a többnyire aszfalton használt kerékpárok egy edzettebb kerékpáros alatt már a rásegítési határ fölötti átlagot is tudnak, ami megkérdőjelezheti a motor és a hozzákapcsolódó rendszer értelmét. Én is elsőre furcsán néztem ezekre a kerékpárokra, de aztán nézőpontot váltottam és egy átlag kerékpáros szemével vizsgáltam meg a kérdést (amihez segítségem is volt), ami sokban változtatott a véleményemen, na meg a tesztelt Stevens E-4X Tour is nagyban befolyásolt, hogy másképp gondoljak egy ilyen pedelecekre.

 

Az elektromos rásegítéses kerékpárok tömeges megjelenése egyértelműen a mountain bike-ok piacát forradalmasította, ami valószínűleg nem véletlen, hiszen a hegyekben, terepen használt kerékpároknál tud legtöbbet segíteni a motor és általában ennél a felhasználási területnél a legalacsonyabb az átlagsebesség, tehát a 25 km/h-s rásegítési határtól itt van a legmesszebb, így többet dolgozik alattunk a rendszer . Mi is többnyire az mtb pedelecekre fókuszálunk lévén mtb gyökerekkel rendelkezik a magazinunk még akkor is ha mostanában az országút került a középpontba. De ezenfelül léteznek még a hobbi kerékpározás egyik legnépszerűbb ágának – túra vagy más néven trekking – is pedelec változatai, amik nem kapnak túl sok nyilvánosságot, pedig talán az egyik legsokrétűbben használható elektromos rásegítéses kerékpárok ezek. A Stevens hazai forgalmazójától éppen egy ilyet kaptunk tesztelésre az E-4X Tour személyében, ami tökéletesen alkalmas arra, hogy bemutassuk, miért is jó egy túra e-bike.

Stevens E-4X Tour

Elsőre soknak tűnhet az 1 millió forintos vételár, de a pedeleceknél ez éppen az a szint amiért már minőségi kerékpárt tudunk vásárolni és nem kell nagyobb kompromisszumot kötnünk az alkatrészeknél, hanem már minden megbízhatóan fog működni. Érdemes emlékeznünk a pedelec vásárlási támogatásra, ahol problémát jelentett, hogy a 900 ezres limitbe már alig fért be normális e-bike, és azok akik rendes pedelecet szerettek volna vásárolni csak támogatáson kívül tudták megtenni. Tehát csúcstechnikát nem érdemes várni ezért az árért, viszont megbízható, korrekt működést és igényesen összeválogatott felszereltséget igen.

A váz formavilága egyszerű, a félintegrált akkumulátor praktikus (erről még később), a színe pedig telitalálat. A csillámos színek most divatba jöttek és ezzel a metálzöld festéssel nagyon jól mutat. A teleszkóp egy egyszerűbb típus, de mivel nem terepre szánták ezt a kerékpárt, így bőven elég lehet a rázósabb utakon, és az ütések tompításában a ballonos gumik is nagy szerepet tudnak vállalni.

 

A rásegítést a Stevens a Bosch G3 Active Line Plus rendszerére bízta, ami 50 Nm-t tud, nem a legerősebb motor a piacon, de ehhez a felhasználáshoz bőven elegendő. 4 rásegítési fokozat közül választhatunk menet közben, meg persze le is kapcsolhatjuk a rendszert úgy is használható, és ezenfelül ott van a séta mód is ha tolnunk kellene a kerékpárt. Egy 500 Wh-s akkut párosítottak a rendszerhez, ami elég sokáig tud energiát biztosítani, ha éppen nem egy brutál hegyen akarunk felmenni maximális rásegítéssel. A kezelése félelmetesen egyszerű, gyakorlatilag bárki meg tudja tanulni fél perc alatt, csak a kijelző melletti gombokat kell nyomogatni és mindegyikre egyértelműen ráírták, hogy mire való.

A váltás/hajtás kissé szerényebb alkatrészekből épül fel – bár a pedelec felhasználók többség pont nem arról híres, hogy túl sokat váltogatnának és a megfelelő fokozatban használnák a váltót, ezért nem is biztos, hogy csúcstechnikát érdemes alátenniük – 1×9-es Shimano Alivio-Acera mix dolgozik a E-4X Touron, ami magabiztosan tologatja a láncot az egyik fokozatból a másikba.

(Forrás: bikemag.hu / fotó: pixabay.com)