Jump to content

Hogyan válassz kerékpárszállítót?

2018. 01. 30. 16:48

Egy autóra szerelhető kerékpárszállító kiválasztása nem csak egy döntés, hanem gyakorlatilag befektetés is. Éppen ezért célszerű alaposan átgondolni a kiválasztási szempontokat, hiszen helyenként több százezer forintról lesz szó. Ehhez próbálunk most tanácsokat, tippeket adni.

 

Mielőtt rátérnénk a konkrét szállító fajtákra, nézzük meg, milyen szempontokat kell figyelembe venni a vásárlás előtt. Az első a használati gyakoriság és a használatok hossza. Nagyon nem mindegy, hogy heti szinten akár többször, havonta párszor vagy évente egyszer-kétszer használod majd. Ha nagyon sűrűn használod, akkor a minél egyszerűbb felszerelhetőséget kell figyelembe venni. És az is lényeges, hogy használat közben milyen távolságokat teszel meg. Mire gondolunk? A hátsó ajtóra szerelhető modellek rögzítése mindig bonyolultabb, mint a vonóhorgos tartóké, de könnyebb felrakni rájuk a gépeket mint egy tetőtartóra. Amennyiben az autót nem használjuk napi szinten, és ezért rajta maradhat hátul a szállító, abban az esetben a hátsó ajtósok kedvezőbb árban megvehetőek, és nem igényelnek egyéb járulékos beruházást. Van az az eset amikor napi szinten használjuk az autót, de rövid távokon, ezért a tetőtartók fogyasztásnövelő hatása nem számottevő, akkor ez lehet az ideális megoldás. A vonóhorgos szállítók pikkpakk le-fel szerelhetőek, ideálisak a hosszú utakra hiszen alig növelik a légellenállást amiben a tetőtartók a legrosszabbak és ebben a hátsó ajtósok többsége is rosszul teljesít, de árban húzósabbak, és nyilván vonóhorgot igényelnek.

Szó esett a járulékos költségekről, ami mind a horgos, mind a tetőtartó esetén jelen lehet, de szintén több összetevős. Nézzük meg részletesebben. Egy 2017-es VW Passat tetejére, szükségünk lesz egy szett Rapid 754-es konzolra, 4db Kit 1778-as konzolra, és két kereszttartóra, ami a legolcsóbb kivitelben a 762-es Square Bar. Ekkor 36.900+12.900+29.800, azaz közel 80.000 forintról beszélünk, és magát a kerékpárszállítót még nem vettük meg. Most mondhatod, hogy a magyarok nagy része tizenéves autóval jár, de megnéztem, és egy 2001-es Passat-hoz ugyan más kódszámú, de ugyanennyibe kerülő konzolokra lesz szükséged. Tetőkorlátos autó esetében megspórolható a 12.900-as típusspecifikus közdarab, és autócsere esetén nem kell új konzolokat venni, míg az előző esetben van rá esély, hogy a közel ötvenezer forintos konzol szettet le kell cserélni és kerékpárszállítót biztosan hosszabb időre vesz az ember mint autót. Tehát a látszólag olcsóbb megoldás simán lehet nagyobb kiadás is.

Ugyanezen analógián maradva nem kell messze menni, mint a saját esetemet megnézni a vonóhorog felszereléssel. Az autót külföldről hoztuk be, ezért rögtön műszakira kellett mennie. Mivel addigra Passat fórum törzstag lettem, hamar kerítettem rá típus azonos vonóhorgot. Ez itt egy fontos pont! Nem csak az volt lényeges, hogy V6 Tdi az autó (tehát 1-1 kipufogós), hanem hogy kombi és összkerékhajtású, így pontosan ilyen horog jó csak rá. Vagyis a témában nem annyira járatos ember akár rosszat is vehet, amit a legügyesebb szerelő sem tud majd feltenni. Sikerült gyorsban venni 25.000-ért egy bontott, de gyári (plakettes és műbizonylatos) horgot venni, amit 5000-ért felrakott a szerelőm, mert tényleg csak négy csavart kellett a helyére rakni, és a kábelköteget összedugni. A műszaki vizsga pedig nem került plusz pénzbe (vonóhorog utólagos felszerelése után vizsgáztatni kell az autót), hiszem amúgy is kellett. Mást mutatott volna a számológép, ha nem sikerült volna bontottat beszerezni, hanem egy kedvezőbb árú utángyártott, de gyárival megegyező felfogatású például Westfalia horgot vettem volna, ami már 80.000 forint. Amennyiben az egész folyamatot márkakereskedésben végezteted és éppen nem lenne esedékes a műszaki, akkor a felszerelés nagyjából 20.000 lett volna, plusz 29.000, ami összesen 129.000 forint. Másnak meg eleve van horog az autóján mert úgy vette, így pont nulla forint a folyamat. Ezért is mondjuk, hogy mindenkinek a saját speciális esetével kell számolnia, mert az eltérések jelentősek lehetnek! Ehhez képest szinte filléres lehet egy hátsó ajtóra szerelhető kerékpárszállító megvásárlása, hiszen csak magáért az eszközért kell kifizetni úgy 25-80.000 forintot. Igen ám, de akinek volt, vagy beszélt már olyannal, akinek van ilyen, az mind említeni fogja az autón okozott sérüléseket. Mert mindegyik minimum nyolc helyen kapcsolódik a karosszériához.

A minőségi tartók kasztniba akasztható kampói mind gumírozottak, vagy műanyagozottak, de ha nagyon sokat vagy hosszú távokon szállítod a kerékpárodat, akkor előbb-utóbb ki fogják kezdeni a fényezést, bármennyire is vigyázol vagy húzod szorosra a pántokat. Ezek a nagyon apró mikro rezgések amiket az úthibák és a menetszél rángatása okoz bizony már hónapok múlva meglátszódhatnak az autón. És ezt nem mindenki tolerálja. Különösen figyelni kell a fényezés tisztaságára, és az autóhoz szorított gumi pogácsák makulátlan felületére. Gondolom nem kell elmondani, hogy két poros, homokos felület mit okoz egymásnak? Ugye, hogy már nem is annyira egyszerű a választás? És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a 99 %-ukra kell utólagos rendszám/lámpa panel, és ennek a vezetékezését is meg kell oldani, hiszen egyáltalán nem takarhat ki semennyit sem a rendszámból, sem a lámpákból. Persze fórumokon, csoportokban megy az okoskodás a „látszik az még attól” és az „engem 10 éve nem állítottak meg emiatt” vonalon, de vajon amikor téged kiszed a rendőr vagy a KPM és súlyos tízezrekre büntet, akkor meg fogja-e hatni a „másoknak sikerült” mondóka? Szerintünk nem.

(Forrás: bikemag.hu)