Illeszkedés
A 2000-es évek első felében, amikor megismerkedtem a márkával, szűk, olasz szabású cipőket gyártottak. Később a versenycipőik is elkezdtek öblösödni, 2010 tájékán már a kimondottan tágas, amerikai szabást részesítették előnyben, és úgy tűnik, mára visszatértek a gyökereikhez. Én ezt őszintén szólva nem bánom, pláne, hogy az elmúlt 10 évben a sziklamászás átalakította a fejemben a szűk és a kényelmetlen fogalmát. Átlagos lábfejem van, így állíthatom, hogy a Ghost XCM-et nem a keskeny lábfejűekre szabták, de az illeszkedése szoros, ami egy teljesítményorientált cipőnél kimondottan pozitív.
A titok nyitja az olaszos szabás mellett Xframe felsőrész, ami a modern síbakancsok záródását követi: nincs nyelv, helyette maga a felsőrész egyik fele záródik rá a másikra jelentős átfedéssel. Ezt hívják a sísportban overlap boot-nak, és ma már szinte kizárólagosságot élvez a teljesítménycentrikus bakik építésénél, így nem csoda, hogy egy téli sportban is aktív cég innen vette az ihletet. Az optimális erőátvitel érdekében a talptól a fűzőig vékony laphevederek húzódnak és osztják el a terhelést a cipő felületén. Ezt a Northwave 0,5 mm vastag mikroszálas felsőrész anyagába dolgozzák bele és a rendszert az SLW2 fűzőrendszer zárja, ami a fűzőt a laphevederek végpontjain lévő hurkokon át bújtatja. Az ígéret az, hogy az összehangolt rendszernek köszönhetően a cipő mindenhol ugyanolyan szoros, viszont sehol nem nyom. Valójában nem volt annyira meglepő, hogy az ígéret igaznak bizonyult, a Ghost XCM illeszkedése tényleg majdnem tökéletes, és megszorítva sem nyom sehol. Korábban sokan esküdtek a három ponton záródó cipőkre, hiszen így mindenki egyénileg szabályozhatta, hol legyen feszesebb és hol lazább. Az egyetlen tárcsa miatt az XCM-mel ezt nem teheted meg, de hidd el, nem is lesz rá szükséged.
Az SLW2 önmagában is megér egy külön fejezetet. Ma, mint rengeteg hegyi sportban, a Boa-ra hajazó rendszerek egyre elterjedtebbek, sőt, a bringasportban már szinte minden cipő hasonló megoldást alkalmaz. Amiben az SLW2 más, hogy eltávolított minden kemény elemet belőle, nincs pl acélhúr, vagy damil fűző, kemény műanyag akasztók. A vékony lapheveder akasztókat egy Dyneema fűző feszíti, ami puha és rendkívül kopásálló, kiemelkedő szakítószilárdsággal. Aki fél attól, hogy ez a látszatra puha cérna elszakad, megnyugtatom, hogy a Dyneema ma a mászósportban legelterjedtebb heveder alapanyag, fél centis szélességben is rájuk lehet lógatni egy autót. További előnyük, hogy nem, vagy alig koptatják a hevedert, amin átfutnak, tehát annak ellenére, hogy csak szövet alkotja a rendszert, vélhetően elég tartós lesz.