A Bikemag régóta követi az elektromos kerékpártrendet. Jómagam 2008. óta vagyok a pedelecbringák rajongója, így már a kezdetek óta figyeljük a történéseket. 2010-ben a szakmai segítségemmel zajlott le a GoPedelec Roadshow, amely az ország több helyszínén nyújtott e-bike tesztlehetőséget. Véleményt csak akkor tudunk alkotni róluk, ha legalább egyszer kipróbáltuk!
Azóta sok víz lefolyt már a Dunán, és túl vagyok nagyjából ötven pedelec-bringa kipróbálásán. Bár cikkek nem nagyon születtek ezekből, mert itthon sokáig úgy tűnt, hogy nincsen irántuk jelentős érdeklődés. Sőt, ha a téma szóba került, óriási ellenállást lehetett tapasztalni az „igazi kerékpárosok” részéről! Ezen szeretnénk most változtatni, mivel itthon is fellendülőben van az elektromos rásegítéssel rendelkező bringás közösség és szeretnénk nekik is folyamatos tartalmat nyújtani.
Motorozunk, vagy mi van?
Első körben érdemes néhány tévhitet eloszlatni. Az egyik leggyakrabban előbukkanó érvelés a „motorozni mindenki tud”. Ez tévhit: az EU-s szabványnak megfelelő pedelec és s-pedelec kerékpárok pedálozás nélkül nem képesek önálló haladásra, azaz kvázi „motorozásra”. Pont ez a lényeg: a motornak csak tekerés közben szabad hajtania, és a fékkar behúzása vagy a pedálozás abbamaradása esetén a rendszernek le kell kapcsolnia.
Most akkor e-bike, pedelec, vagy mi?
Sajnos a “pedelec” elnevezéset az egész világon össze-vissza használják, beleértve a sajtóorgánumok is. Ennek fő oka, hogy a Pedal Electric szavakból létrehozott pedelec „brand”-et nem sikerült igazán elfogadtatni, bevezetni. Az e-bike pedig az Electric Bike-ból alakult ki, és mindenkinek könnyedén megjegyezhető, így gyakran alkalmazzák az összes az elektromos bringára. Egyetlen gond van ezzel: az Unióban mindent sztenderdizálnak, olyannyira, hogy komoly (és drága) procedúra a certifikáció megszerzése. Éppen ezért törvényileg szabályozva vannak az elnevezések jelentései, azaz nem “csereszabatosak”
Pedelec – maximálisan 250 W névleges motorteljesítménnyel rendelkező, csak pedálozás hatására hajtó elektromos kerékpár, melynél a rásegítés csak 25 km/h-s sebességig lehet aktív, és fékezéskor le kell kapcsolnia.
S-pedelec – kizárólag pedálozás hatására hajtó elektromos kerékpár, amelynél a rásegítés csak 45 km/h-s sebességig lehet aktív, és fékezéskor le kell kapcsolnia. Itt motor teljesítményére nincs megkötés, viszont használatához hivatalosan rendszám, segédmotoros kerékpár jogosítvány, és kötelező biztosítás szükséges. Hazánkban – ahogy a robogók helyzetében – egyelőre nem történt meg az uniós jogharmonizálás, így lehetőség van a zavarosban halászni, de baleset esetén a tulajdonosnak biztosan lesznek problémái… Arról nem beszélve, hogy hazánkban 350 W-ban határozták meg az egész elektromos kerékpár kategóriát, ezért is virágozhatnak a “barkácsáruházas szemetek”, amelyek tőlünk nyugatra már nagyjából ki is haltak!
E-bike – gombnyomás vagy „gázkar” működtetésű, önálló haladásra is képes kerékpár, amely az uniós országokban szintén SMKP-rendszám és -jogosítvány köteles, illetve biztosítással is kell rendelkeznie.
Részletek: bikemag.hu/Kép: FreeImages