A kerékpársport idei éve a mechanikai doppingról szól. Évek óta felmerül a gyanú, hogy vannak olyan bringások, akik a vázba vagy a kerékpár más alkatrészébe rejtett elektromotoros rásegítéssel versenyeznek, de eddig egyetlen esetet kivéve – a belga Femke van den Driesche bukott meg a ciklokrossz-világbajnokságon – , ezt nem sikerült bizonyítani.
A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) igyekszik komolyan venni a motorozást, mert ez is csalás, ami árt a sportág megbecsülésének. Ezért a nagyobb versenyeken rengeteg ellenőrzést végeznek. Lebukás nincs, de meglehet, hogy ez a módszereik hibája.
A rejtett motorok iparának egyik megkerülhetetlen szereplője a magyar Varjas István, akit nemrégiben azzal gyanúsítottak meg, hogy a tavalyi Tour de France-on induló csapatoknak árulta termékét. Az Index és a Velo.hu közös cikkében arra keressük a választ, hogy mennyire életszerű az, hogy valaki éppen a Touron kereskedjen a hagyományos doppingszerek miatt eleve mindig gyanús és figyelem központjában álló kerékpárosokkal, és hogy hogyan lehet elkapni a csalókat.
Még az asszonynak sem beszélnek róla
Varjas István valóban a rejtett motorok specialistája, hiszen ezt a technológiát már 1998-ban kidolgozta és azóta is gyártja azt, de nem a profiknak szánja termékét, pontosabban nem csaláshoz termel. A motorokat elsősorban az amatőröknek ajánlja, azok közül is az idősebbeknek, akik szeretik a sebességet, vagy hegyet másznának, de már nincs annyi erejük. Ügyfelei között olyan hírességeket is találni, mint az ötszörös Tour-győztes Eddy Merckx, a háromszoros bajnok Greg Lemond vagy az F1-es David Coulthard.
Az élversenyzők edzéseken használhatják a motort. Varjas szerint a motoros rásegítéssel nagyobb áttételeket tudnak hajtani, így a versenyritmust megszokja a lábuk. Azt mondta, sportorvosok kutatásai is igazolták, hogy motoros bringával három héttel korábban elérhető a csúcsforma. Nem mellesleg egészségesebb is azzal nagyobb tempót hajtani, mint autó vagy motor mögé bebújva szélárnyékban tekerni. Nem kell beszívni egy bringásnak sem a kipufogógázokat.
Tavalyelőtt az Indexnek is megmutatta egyik motoros kerékpárját, ami kívülről nem árulkodott arról, hogy nem egy hagyományos bringáról van szó, de a működés közbeni hang, majd utána a felmelegedett vázcső egyértelműen lebuktatta. A profik, ha használnak is hasonlót, másféle kivitelezésűvel hajtanak.