Jump to content

Miért van szükség kerékpárszámlálókra?

2017. 09. 29. 20:14


Révész Máriusz, kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos szerint kevés információ áll rendelkezésükre a magyar kerékpáros életről, az utak kihasználtságáról, ezért a fejlesztési stratégiában számos helyen mérhetővé tennék a biciklis közlekedést. Az így rögzített adatok alapján könnyen megállapíthatóak a kerékpárutak üzemeltetési és karbantartási költségei, illetve felmérhető az esetleges hálózati továbbfejlesztés igénye.

A kerékpárforgalmon belül fontos megkülönböztetni a közforgalmú (napi közlekedés), a turisztikai (szabadidős) és tömegsport (egészség/életmód) célú kerékpárforgalmat. A turisztikai célú és sportcélú kerékpárforgalom típusának és mértékének ismerete a szolgáltatás-fejlesztések szempontjából szintén döntő fontosságú, hiszen ezek alapján tervezhető, hogy milyen szolgáltatásokat – pihenők, útmenti büfék, panziók, egyéb vendéglátóipari egységek – érdemes fejleszteni az adott térségben. Révész Máriusz elmondta, hogy a mérőhálózat kiépülését követően kétévente végeznének turisztikai méréseket, a köztes időben pedig a mindennapi kerékpáros közlekedést mérnék.

Fejlődő kerékpártechnika, fejlődő mérési eszköz

Az anyaghasználat fejlődésével a kerékpárok egyre kevesebb vasat tartalmaznak, így a forgalom számlálására gyakran alkalmazott technológiák közül egyre kevesebb hoz megbízható eredményt, ugyanis nem érzékelik a fémet. A Mérföldkő Közlekedési Fejlesztő és Szolgáltató Kft. kerékpárforgalom-számláló berendezése a hétköznapi életben már jól ismert, ellenben a forgalomszámlálásban még soha nem használt ultrahang technológiát alkalmazza. A hazai fejlesztésű eszköz emellett az ismert és szélesebb körben alkalmazott forgalomszámlálási rendszerekkel szemben nem igényli az útburkolat megbontását, így az út roncsolása nélkül és költséghatékonyan telepíthető. Szőke József, a Mérföldkő Közlekedési Fejlesztő és Szolgáltató Kft. tulajdonosa elmondta, hogy a műszer segítségével a helyszínen és online módon gyűjthetők az adatok, amelyek a forgalom irányát, nagyságát, az elhaladók számát mutatják. Mindemellett a rendszer képes megkülönböztetni a gyalogost a kerékpárostól és a különböző időjárási körülmények alapján is szűrhetők a mért adatok.

Új (bringa)utakon

A mérőeszközöket az útburkolat két oldalán helyezik el a közlekedésbiztonsági szempontok figyelembevételével. Működése környezetkímélő, nem bocsát ki káros anyagot, jelet, a tápellátását pedig napelem biztosítja. A most bemutatott rendszer jelenleg - valós körülmények közötti - tesztelés alatt áll ez év végéig. A tapasztalatok alapján véglegesített eszköz ezt követően elérhetővé válik.

(Forrás: kerekparoselet.hu; sajtóközlemény, velo.hu)