Jump to content

Kellys URC 30 kerékpárteszt: karbont mindenkinek?

2016. 05. 09. 21:27

A tesztflotta legkedvezőbb árú szénszálas gépe, a Kellys URC 30 Szlovákiából jött. Félmillió Forint alatt csúcs váz jár, de felszereltség terén kompromisszumokat kell kötnünk!

Az archívumban keresgélve döbbentem rá, hogy Kellys kerékpárteszt meglehetősen régen szerepelt a Bikemag hasábjain. A szlovák márka modelljeit évek óta a jó ár-érték arányú bringák közé sorolhattuk, pár éve MTB maratonok mezőnyében gyakorinak számítottak az északi szomszédunktól származó kerékpárok. Az országúti modellek világába az alumínium vázra épülő ARC széria jelenti a belépő szintet, míg a karbon URC gépek a versenyzők igényeit hivatottak kiszolgálni.

A horvátországi teszttábort egy fekete URC 50 és egy fehér URC 30 „színesítette”, következzen most utóbbi, a karbon belépőmodell tesztje.

Vázszett

Kezdjük a jó hírrel, technikai jellemzők terén az összes Kellys URC váz megegyezik, tehát a Tiagra mixszel szerelt belépő szintű modell ugyanarra a vázra épül, mint a Dura Ace szettes csúcsmodell.

Mivel ez az egyetlen karbon modell a kínálatban a tervezés során többféle kritériumnak is meg kellett felelni, a tömeg-merevség arány mellett láthatóan a légellenállás csökkentése is szerepet játszott Valószínűleg a legújabb aerodinamika szempontjából optimalizált klasszikus országútikhoz képest azért elmarad ezen a téren az URC, az alul 1,5”-os kúpos fejcső és a teljesen kör keresztmetszetű nyeregvázcső mind rontanak a helyzeten. Szép részlet viszont, hogy a támvillák szárnyprofilt mintáznak. A kábelek manapság megszokott módon a vázon belül kerültek elvezetésre.

A merevségre ellenben nem lehet panasz, annak ellenére, hogy hagyományos menetes középrészt fogad a váz. A préselt (Pressfit) műanyag csészékkel szemben hátrány, hogy menetes fém részt kell a középcsapágy házba integrálni, ami nehezebbé teszi a vázat, de legalább kisebb az esély a nyekergő hangokra a középcsapágy felől. A hajtásirányú és oldalirányú merevség mellett a talaj felől érkező ütéseket is meglehetősen nyersen, csillapítás nélkül adja át a bringa, ebben szerepe lehet a már említett aero profilú támvilláknak, amik monostay egységként csatlakoznak a nyeregvácső, felsőcső kapcsolathoz. A Kellys ilyen szempontból szembement a mai trendekkel, amik a vertikális komfortot lapított támvillákkal próbálják növelni.

A marketing anyagokban több helyen is megtalálható iCAD (innovative Carbon Advanced Design) rövidítés arra utal, hogy tervezés során figyelembe veszik a karbon jellemző anyagi tulajdonságait, és ezeket optimalizálva készítik a vázat. Az első háromszög monocoque kialakítású, azaz egy sablonban egy egységként készül. Következő lépésként ehhez ragasztják a hátsó háromszöget, ami sztenderd gyártástechnológiának számít a kerékpáriparban.

Felszereltség

A karbon váz felárát igazából itt fizetjük meg. Alapvetően a nemrég bemutatott 2×10 sebességes 4700-as szériájú Tiagra szett került a gépre, pár helyen pénztárcakímélő módosításokkal.

Részletek: Bikemag.hu/Képek forrása: FreeImages