Először is pár szót a Lapierre mountain bike kategóriákról. A Zesty modellek papíron az all-mountain/trail fullyk piacát hivatottak lefedni, enduró felhasználásra pedig a Nico Vouilloz segítségével fejlesztett Spicy modelleket ajánlja a gyártó. Utóbbi nyergében már a legvadabb enduró-pályákon is elboldogulnak a versenyzők, 165 mm-t mozognak elöl-hátul a korábbi 150 mm-rel szemben, kaphatóak karbon és alumínium vázzal is. A keményebb Zesty-k – mint amilyen a tesztbringa is – 150 mm rugóúttal rendelkeznek Tulajdonképpen ezek is besorolhatók a könnyebb enduró gépek közé, lévén a szögeket is módosították kicsit laposabb irányba, valamint hosszabbak a vázak, rövidebb stucnikkal. Az AM kód egyébként 150 mm-t, az XM 120 mm-t takar. Idén a legdrágább Zesty-k már full karbon vázzal készülnek, azaz a hátsó háromszöghöz is szénszálas anyagot használnak.
Fontos, hogy bár mi is teszteltünk már 29-es Zesty XM-et, idén a Lapierre-nél letették a voksot a 27,5-es kerékméret mellett ezekben a kategóriákban, nincs nagykerekű modell, csak XC-fullyt kínálnak 29-es méretben. Szintén egyöntetű az OST+ négyforgáspontos, Horst Link-es felfüggesztés is, annyi a változás a múlthoz képest, hogy a rugóstag felfogatási pontja az alsócsőről a felsőcsőre költözött. Ennek több előnye is van, egyrészt rövidebb szemtávolságú tag használható, másrészt könnyebb lett a váz. A geometrián is finomítottak, a trendeknek megfelelően hosszabb lett a felsőcső (+5 mm), rövidebb az ülőcső, továbbá laposabb a fejcsőszög. A Lapierre fullykra jellemző SAG indikátor is, aminek segítségével a rugóstagot szabhatjuk testre egyszerűen, stílusunknak megfelelően.
Az OST+ himbarendszer a FOX Float DPS EVOL taggal nagyon érzékeny mozgást tesz lehetővé. Szinte egy vonalba esik a támvilla a rugóstaggal, továbbá a támvilla, valamint a tag bekötési pontja olyan közel van egymáshoz a himbán, mintha egyenesen a tagot mozgatná a hátsó háromszög. Ennek eredményeképpen gyakorlatilag a rugóstag trail/középső állásában is megfelelően érzékeny volt bármilyen lejtőn a bringa. Nem vágytam puhább mozgásra, nem is nagyon kapcsolgattam. Nyilván pedálozás hatására is bemozdul így többé-kevésbé, de egy AM/enduró géphez képest egyáltalán nem zavaró módon, sőt. Ha megnézzük, az OST+ rendszer himbája szinte függőleges, és ha minimális is a távolság a tag és a támvilla bekötési pontja között, azért van távolság. Ez az elrendezés pedig már jó hatással van a pogózás csökkentésére mondjuk az egyforgáspontos, vagy a „kvázi-egyforgáspontos” (egyébként négyforgáspontos) rendszerekhez képest.
Összességében tehát az OST+ rendszer elviekben remekül működik, szerencsére a kivitelezés is jó. A Zesty a szokásosnál tartósabb strapán van túl, hiszen a forgalmazó tesztflottájában is szolgálatot teljesített, nálunk pedig rajtam kívül a Limit Racing Team Dh-versenyzői is játszadoztak vele. Ehhez képest a csapágyazás még nem esett át karbantartáson, lassan ideje lenne, de számottevő kotyogás, komoly gond még nem észlelhető. Szerkezetileg is nagyon erős, tartósnak tűnik a váz, nagyok a csőátmérők, borzasztó masszív a homlokcsőnél, de a 12×142 mm-es átmenőtengelyt fogadó papucsoknál is. Ami nem szép, a szabadon lobogó kábelek, melyekből akad bőven, lévén dropper post is dolgozik a vázban. Lehet koncepció, hogy nem belül vezetik ezeket, de esztétikusabban is meg lehetett volna oldani, ha már kívül futnak. A külső kábelvezetés talán annak is köszönhető, hogy láthatóan próbálták minél univerzálisabbá, „mindennel” kompatibilissé tenni a vázat. Például nem csak dupla vagy szimpla tányéros hajtással szerelhető, de ISCG konzol is figyel rajta.
Részletek: bikemag.hu/Kép: lapierrebikes.co.uk