Jump to content

Bianchi-történelem

2017. 12. 26. 14:52

A világ legrégebben fennálló kerékpármárkája az olasz Bianchi, amely idestova bő 130 éve készíti az ipar krémjét jelentő modelljeit. Itália egyik legelismertebb védjegyét Edoardo Bianchi 21 évesen, 1885-ben alapítja.

A Bianchi már indulása első éveiben dinamikus fejlődést mutat. 1895-ben megépítik az első kifejezetten hölgyek számára készült kerékpárt, nem kisebb személyiség, mint Margherita királynő felkérésére! A kész kerékpárt Bianchi személyesen szállítja le, s tanítja be annak használatát. Az olasz márka nagyjából ettől az évtől a kerékpárversenyek állandó szereplője. Elsőként lát fantáziát az élsportban – főképp technikai értelemben. Többek között ennek köszönhetően Giovanni Tommaselli 1899-ben megszerzi az első nemzetközi győzelmet a márka számára, a Tour de France előfutárának számító Grand Prix of Paris versenyen. Ugyanebben az évben teljes országot lefedő forgalmazás indul, és a határokon túlra is egyre több Bianchi kerékpár kerül. 1911-ben Carlo Galetti Bianchi nyergében nyeri a Giro d’Italia-t, viszont három évvel később kitör az első világháború…

A Bianchi az első világháború küszöbén kezd el katonai járműveket készíteni, termelésük éves szinten immár 45.000 kerékpár, 1.500 motorkerékpár és 1.000 automobil. A Bianchi kísérletező kedve és innovatív szellem ekkor sem nyugszik: a katonák számára készített terepgép nagyjából a mountain bike ősének tekinthető. Elöl-hátul rugózó elemmel szerelve, 60 cm átmérőjű kerekekkel, széles Pirelli gumikkal, összecsukható vázzal, továbbá opcionális puska vagy géppuska felfogatási lehetőséggel.

Ezzel párhuzamosan a polgári gépkocsigyártás is dinamikus fejlődésnek indul: 1917-ben jelenik meg a népszerű “Ínyencek autója” a Bianchi Cabriolet. A Vatikán is ezt a modellt választja a pápa számára. Tíz évvel később a Bianchi a torinói Fiat mögött Olaszország második legnagyobb autógyártója. A Grand Prix győztes Nuvolari is Bianchit vezet, akit Ferdinand Porsche minden idők legnagyobb versenyzőjének nevezett meg. Edoardo Bianchi sajnálatos módon pont egy ilyen versenyautóban távozik az élők sorából.

A kerékpáripar egyik legpatinásabb gyártójaként Itália legjobb versenyzőit vonzza a márka, népszerűsége az évtizedek során töretlen. 1940-ben a Bianchi-hoz szegődik egy később legenda, Fausto Coppi. Közben 1943-ban egy légitámadás következtében teljesen megsemmisül a gyár acélgyártó részlege; a termelést csak 3 évvel később tudják visszaállítani a kívánt szintre. Fausto Coppi 1947-ben, majd 1949-ben is simán nyeri a Giro d’Italia-t. 1953-ban már országúti világbajnokként aratja ötödik győzelmét ezen a versenyen! A Bianchi sportsikereinek közel sincs vége: Felice Gimondi 1965-ben először a Tour de France trófeáját hozza el, aztán két évvel később tesz mellé egy Giro d’Italia elsőséget is.

(Forrás: bikemag.hu)