Jump to content

Shimano Ultegra R8000 teszt – Tárcsafékkel az időjárás viszontagságai ellen

2018. 03. 31. 09:46

2018-ra a teljes mechanikus Ultegra (R8000) szett megújult, alkatrészei többségében a Dura Ace csúcskategóriás szett újításait örökölték meg, persze kicsit olcsóbb anyagból nehezebbre készülnek és pontosság tekintetében is egy hajszállal elmaradnak a topkategóriától, de árban is jelentős a differencia köztük és az átlag felhasználó gyakorlatilag észre sem veszi a váltásbeli különbséget a két szett között.

Tavaly június végén volt lehetőségem beszélgetni az olasz Shimano marketingesével az Eurobike Media Days-en és furcsa módon egy véleményen voltunk az új Ultegra szettel kapcsolatban, ritka az ilyen, amikor az eladás-orientált gondolkodásmód és a gyakorlati felhasználó azonosan gondolkodnak valamiről. Természetesen az elején elmesélte, hogy miben változott az új Ultegra szett a régihez képest és utána magáról a felhasználói célközönségre tért át a beszélgetésünk. Mindketten egyetértettünk abban, hogy az Ultegra az a szett, ami gyakorlatilag minden országúti kerékpárost ki tud szolgálni és még profi szinten is megállná a helyét.

 

Mik változtak 2018-ra az Ultegra szettben? Tavaly már bemutattuk, ezért most csak röviden összefoglalnám. A hajtómű a Dura Ace-hez hasonló dizájnt kapott, sokan lehet a felirat nélkül elsőre meg sem tudnák különböztetni a kettőt. A kar szélesebb lett és egy hangyányival merevebb, mint az előző verzió, a 4 csavaros, aszmimetrikus rögzítés és az üreges lánckerekek megmaradtak. Tömegben jelentős változás nem történt, mindösszesen csak 2 grammot tudtak faragni 6800-as szériához képest.

Az elsőváltó lényegében egy kicsit nehezebb Dura Ace, teljesen átalakult a bovdenvezetés és a mechanika az előző szériához képest, erre azért volt szükség, mert sok kerékpárnál nem megfelelő szögben érkezett a bovden a váltóba és emiatt az nem váltott rendesen, sőt egyes kerékpártípusoknál beleért a bovden a gumikba. Ezt kiküszöbölendő tervezték teljesen újra az első váltót, melyhez már bovden finomállító sem szükséges, mert találunk rajta egy csavart, amivel tudjuk feszíteni a bovdent.

A hátsóváltó is megörökölte a Dura Ace fejlesztését, bár fejlesztésnek nem igazán lehet hívni, hiszen a Shimano már több, mint egy évtizede használja a Shadow kialakítást a mtb hátsóváltóinál. A technológia lényege, hogy a váltó a sor mellől a sor alá kerül, szinte alig lóg ki a váz síkjából, ezért kevésbé lesz sérülékeny pl ha eldőlne a kerékpárunk. Ezenfelül már 30-as fogszámig kompatibilis a rövidkanalas váltó és megjelent a 11-34-es sor, amivel a meredekebb hegyeket is legyőzhetik a gyengébb erőnlétűek.

(Forrás: bikemag.hu)