A japánoktól megszokott módon a ranglétrán feljebb álló alkatrészcsalád tulajdonságait örökölte meg, ami a korábbi 5800-assal összehasonlítva rengeteg változást rejt. Ami sokak számára jó hír, hogy debütál a dedikáltan tárcsafékes 105-ös szett, korábban csak a szérián kívüli RS-505-ös fékváltókarok voltak elérhetőek ebben az árkategóriában.
A 7020-as félváltókarok formája sokkal esztétikusabb és jobban kézre áll, gyakorlatilag nincsen lényeges különbség a felnifékeshez képest. A légtelenítő csavar is átkerült a kar legmagasabb pontjára, így a kormány és fékváltókar találkozásánál levő rész sem nyomhatja egyesek tenyerét, mint a korábbi az elődnél.
A hajtómű igazodik a drágább testvérek által diktált dizájnnyelvhez, hangsúlyosabb, masszívabb benyomást kelt, mint elődje, sőt átlagban 25 grammal könnyebb is lett. Marad a 4 csavaros aszimmetrikus spider és nem változnak a jól megszokott lánctányér kombinációk sem (53-39, 52-36, 50-34). Viszont a tányérok síkjai távolabb kerültek egymástól, ennek köszönhetően már hivatalosan is használható akár 410 mm-es láncvillákkal készülő tárcsafékes (135/142-es sarutávolságú) bringákkal. Nem verték nagy dobra, de az első váltó lecseréléséhez már tavaly megtették a lépéseket a japánok, az FD-R5801 a megújult elv szerint készült, beépített bowdenfeszesség állítóval és a gumiférőhelyet kevésbé befolyásoló kompakt mechanikai kialakítással. Ehhez képest vajmi kevés újdonsággal szolgál a 7000-es kódnév alatt futó változat.
A hátsó váltó viszont teljesen más, mint elődje, a Shadow kialakítás már ismert lehet a Shimano MTB kínálatából. Előnyei, hogy kevésbé áll ki a váz síkjából, akár direct mount váltófülekkel is használható, viszont nekem egyelőre országútikon szokni kell ezt a formát. Két kanálhosszal érkezik az RD-R7000, az SS (rövid kanalas) maximum 30-as lánckereket tud kezelni, míg a GS (középkanalas) megbirkózik akár a 34-es lánckerékkel is.