Jump to content

Újabb kerékpárút-hálózat bővítést jelentettek be

2017. 02. 17. 13:57


Négyszáztíz millió forintos beruházással bővül a kerékpárút-hálózat Szekszárdon, a fejlesztéssel több ponton változik a tolnai megyeszékhely belvárosában a közlekedés. Ezen kívül nyilvános a 2019-ig tervbe vett, kiemelten fonos kerékpárutak listája.

Az új útvonal kiépítésére, amelyhez a Terület- és településfejlesztési operatív programban nyert százszázalékos támogatást az önkormányzat, hamarosan közbeszerzési pályázatot írnak ki, a kivitelezés még az idén befejeződhet - mondta Ács Rezső polgármester.

A fejlesztéssel a jelenlegi 7,7 kilométernyi kerékpárút mellé 15 kilométernyi útvonalat alakítanak ki, a cél az, hogy a város észak-dél irányban - egészen a 6-os és 65-ös út találkozásáig - átjárható legyen kerékpárral - tette hozzá. A projektben mintegy 150 kiegészítő létesítmény, köztük több kerékpártároló készül. Az útvonal később csatlakozhat a Sió-töltésen épülő, illetve a Gemenc felé tervezett kerékpárúthoz.

Szekszárd baleseti térképe szerint 2010 és 2015 között mintegy 50 kerékpáros-baleset történt. Az esetek felében a kerékpárosok vétlenek voltak, a leggyakoribb baleseti ok az elsőbbség meg nem adása volt.

Ezek a kiemelt kerékpárutak épülnek meg 2019-ig Magyarországon

Többek közt összeköttetést nyer Debrecen és Tiszafüred, Pécs és Siófok, akárcsak Tokaj és Sárospatak. A Szentendre-szigeten keresztül éri el Visegrádot a Duna-menti kerékpárút.

A Magyar Közlönyben megjelent a közeljövőben tervezett kiemelt kerékpárút-fejlesztések ütemezését és finanszírozását leíró két kormányrendelet. Az egyik határozatból kiderül, a beruházások forrásigényét elsődlegesen uniós forrásból fedezik, a nemzetgazdasági miniszter feladata, hogy biztosítsa a GINOP és a VEKOP terhére történő finanszírozást. A fejlesztések érdekében ugyanakkor benyújtják az Európai Kerékpárút Hálózat (EuroVelo) 14-es számú útvonalára készített pályázatot is. További fejlemény, hogy a Tokaj és Nyíregyháza közötti kerékpárút megvalósítását a nemzeti fejlesztési miniszter hatáskörébe helyezi a kormányhatározat.

Az ütemterv szerint 2017-ben és 2018-ban a meglévő szakaszokon táblák kihelyezése valósul meg, illetve a leendő szakaszon műszaki tervezése. Az építések listája mellé ugyanakkor 2108-as és 2019-es évszám került a közlönyben.

A most közzétett fejlesztéseken túl számos helyen épül kerékpárút az elkövetkező években, a kormány augusztusban nyolc másik nagyszabású projektet minősített kiemelt beruházássá.

A januárban közzétett fejlesztések listája:

2018-ban összesen 2,6 milliárd forintból megépül  

a 10 kilométeres Vámosszabadi–Győr,

a 8 km-es Eger–Egerszalók,

az 53 km-es Hortobágy–Debrecen,

a 12 km-es Tokaj–Mád–Sárospatak útvonal,

valamint egy 7 km-es szakasz a Dél-alföldi régióban.

2019-ben összesen 6,9 milliárd forintból jön létre

az 55 km-es Tiszafüred–Hortobágy,

az 52 km-es Pécs-Dombóvár,

a 84 km-es Dombóvár-Siófok,

az 55 km-es Pécs–Siklós,

a 40 km-es Szigetvár–Kaposvár,

és a 16 km-es Murakeresztúr–Őrtilos kerékpárút.

3,4 milliárdos plusz a Duna-menti kerékpárúthoz

A kormány külön határozatban rögzítette az EuroVelo 6-os útvonalának Dömös és Szentendre közötti fejlesztését. Ennek értelmében az útvonala a Szentendrei-szigeten keresztül halad a Dömös–Visegrád–Kisoroszi–Tahitótfalu–Pócsmegyer– Szigetmonostor–Szentendre nyomvonalon.

A beruházással kapcsolatban a határozat 3,42 milliárd forint többletköltség biztosítását rendeli el, amit elsősorban hazai forrásból kell biztosítani. Ugyanakkor a kormány a nemzetgazdasági miniszterrel megvizsgáltatja az EuroVelo-beruházásnak a VEKOP keretében történő finanszírozásának lehetőségét.

(Forrás: kerekparoselet.hu; Magyar Közlöny, MTI, kép: pixabay.com; FreeDigitalPhotos.net)