Jump to content

A téli bicajozás szabályai

2017. 01. 07. 04:35


Nem kell megszállottnak lenni ahhoz, hogy télen is a fenntartható közlekedési alternatívát válassza valaki. Nálunk jóval gazdagabb országokban a hétköznapi emberek is sokan járnak télen kerékpárral munkába, iskolába, bevásárolni. Nem mert megszállottak, hanem mert jó. Viszont hogy tényleg jó legyen, föl kell készülni ruházattal, a kerékpár műszaki állapotával és a csúszós utakon mozgással.

Öltözködés - hagyma-elv

A lényeg, hogy alkalmazd a "hagyma-elvet", azaz rétegesen öltözz, minimum három réteg ruha legyen rajtad. A legelső réteg (fehérnemű) legyen páraáteresztő, a középső réteg feladata a hőszigetelés, a speciális műszálak a legjobbak, és a harmadik, külső réteg szél- és vízálló, ugyanakkor légáteresztő is kell legyen. Az a tapasztalat, hogy ha nem fázol az első tíz percben, akkor túl melegen öltöztél.

A végtagok a legfázékonyabbak, ezekre még több figyelmet kell fordítanunk.

Fej: A sisak magától értetődő, télen lehetőleg zártabbat viseljünk, amit nem fúj át a menetszél. A meleg, fülvédős sapka, a sál, a símaszk és/vagy egy jó téli maszk, valamint a sisakvédő kapucni (ha nincs külön téli sisakunk) védi az arcot, az orrot, nyakat és fejet.

Kéz és láb: A kesztyű legyen vastag, víz- és szélálló. Az ujjak végét különösen tartsa melegen. Elengedhetetlen a meleg zokni, cipő és kamásni. Léteznek spéci téli bringásbakancsok is, igaz, elég borsos áron.

A rossz láthatóság miatt minden ruhadarabon bőven legyenek fényvisszaverő felületek, és csöppet sem árt, ha a felső ruházat rikító neon színű.

A kerékpár

A tél beállta előtti szervízen remélhetőleg már mindenki túl van, úgyhogy erre nem is fecsérelnénk a szót.

Gumik: Télen puhábbra fújjuk a gumit, hogy nagyobb felületen feküdjön föl. Bordásabb is a külső, éspedig olyan bordázatú, ami kidobja a latyakot és a jeget. Aki gyakran hajt mellékutakon, hidakon télen, annak megfontolandó lehet a szöges gumi beszerzése is.

Lámpák: A rendes világításon kívül érdemes beszerezni egy erős, többledes első és hátsó villogót. A hidegben gyorsabban merül, tehát legyen a zsebben tartalékelem. A hó megakaszthatja a dinamót, tehát tartalék világításnak is nagyon praktikus!

Fék: A téli kerékpározás során a fagyosan deres felnin iszonyúan romlik a fékhatás, nem beszélve arról, hogy nedvesen sokkal gyorsabban kopnak a fékbetétek. Kérjük szakember segítségét a megfelelő alkatrészek kiválasztásában. Jó tanács: csúszós úton különösen ügyelni kell a fékezéssel, mert egy erősebb húzással pillanat alatt a földön találhatjuk magunkat. Tehát nem biztos, hogy az a jó, ha nagyon harapós.

Miért jó télen bicajozni?

  • Nem kell a megállóban fagyoskodnod, míg várod a tömegközlekedésre
  • A lábad nem éri a hideg talajt, így kevésbé fázik a lábad, és sárvédővel kevésbé lesz havas, sáros, vizes a cipőd
  • Mivel tekerés közben kimelegedsz, akár vékonyabban - de mindenképp rétegesen - is öltözhetsz

Figyelem! A frissen hullott hóban, a ködben megváltoznak a hangok. Az talán természetes mára, hogy magára valamit is adó bringás nem teker fülbe dugott zenével, hiszen a közlekedési helyzetek zömét füllel érzékeljük – ha a közeledő buszt nem halljuk, az akár ki is vasalhat. A porhó elnyeli a környezet és a forgalom hangjait, és ez azzal együtt, hogy hosszabb úton áll meg és fordul be az ember, veszélyes lehet.

(Forrás: kerekparoselet.hu; kerekvaros.hu; kép: google; pixabay.com)