Jump to content

Segítünk dönteni

2018. 11. 27. 13:02

Koskormány, mintás gumik, tárcsafék? Messziről úgy néz ki, mint egy országúti? Ez most gravel vagy cyclocross? Esetleg mindkettő? Ezeket a kérdéseket fogjuk most megválaszolni.

Pár évvel ezelőtt kezdődött a gravel bringázás felfutása, nem tudni, hogy gyártói vagy fogyasztói oldalról érkezett az igény, de mára sokat népszerűsödött a kerékpározás eme válfaja. (Egyébként a gravel bringázás nem egy új keletű dolog, a régmúltban is voltak ilyen jellegű bringák, csak a gyártók országúti túrakerékpárnak hívták őket és technikailag messze nem voltak ezen a színvonalon, mint manapság.) Az országútiszerű kormány és a “bütykös” gumik miatt sokan összemossák a gravel bringákat a cyclocross kerékpárokkal, hiszen még a szakértő szemek sem mondják első pillantásra, hogy az adott kétkerekű milyen felhasználásra készült. Ráadásul van jó pár olyan gyártó, akik költséghatékonyságból vagy lustaságból olyan kerékpárokat kínálnak, amik szerintük mindkét területre alkalmasak, pedig markáns különbség tud lenni a két “műfaj” között. Ebben a cikkben szeretnénk bemutatni a különbségeket a két kerékpár típus között, megmutatni, hogy melyik bringa milyen területre készült és hogy adott terepen és felhasználás során hogyan viselkedik egy gravel és egy cyclocross bringa.

A komolyabb gyártók már mind rendelkeznek gravel és cyclocross modellekkel, de kevés az olyan márka itthon, akik azonos méretben és felszereltséggel a rendelkezésünkre tudnak bocsátani mindkét típusból egy-egy darabot, ráadásul nem csak egy fotózás, hanem egy teljes teszt erejéig. A márkalistát végignézve gyorsan a Merida mellett tettem le a voksom, hiszen nekik van komplett tesztflottájuk, és szerencsére a hazai forgalmazó is partner volt a gravel vs projektben, így a tesztelés idejére a Merida Concept Store-ból elhozhattam a gyártó gravel modelljét a Silex-etés a cyclocross kerékpár Mission CX-et.

Kezdjük az elmélettel. A gravel bringákat, mint pl a Merida Silex-et, eredetileg arra találták, hogy ne legyünk feltétlenül az országúthoz kötve, hanem akár földutakon vagy erdőgazdasági utakon is tudjunk kényelmesen kerékpározni vagy például ha éppen elfogy az aszfaltozott út az Alpokban amikor egy hágón szeretnénk átjutni akkor ne kelljen visszafordulni. Emellett csomagos túrákra is alkalmasak, megtalálható rajtuk minden konzol, ami ehhez szükséges, és geometriájukban erre is optimalizálták őket. Ezenfelül a modern gravel bike-oknál bejött az az igény/plusz képesség, hogy akár komolyabb terepre is elmehetünk velük, ha nagyobb méretű gumit használunk. Mondhatnánk azt, hogy a gravel bringák egy koskormányos krossz/trekking kerékpárok, amik viszonylag gyors haladást tesznek lehetővé országúton és könnyebb terepen egyaránt. Mivel nem versenyzésre találták ki őket, hanem élménybringázásra, ezért a kényelem és a stabilitás fontos szempontok a megtervezésükkor.

(Forrás: bikemag.hu / fotó: pixabay.com)